Influencer marketing – en ny og effektiv måte å markedsføre på!

Et blogginnlegg skrevet av Alier Ajak

Vi er i dag midt i en revolusjon som har forandret verden på utrolig mange måter og som fortsetter å forme fremtiden. Industrielle revolusjonen, massemedia revolusjonen og i dag er vi i den digitale revolusjonen. Tenk på alle de digitale oppfinnelsene vi har hatt i de siste årene, fra ulike teknologier, smart-telefoner, smart-hjem og ikke minst internett og sosiale medier. Hvis man tenker seg om har markedsføringen vært veldig lik og standard i mange år før vi fikk internett og spesielt sosiale medier. Sosiale medier har banet en ny vei med mange muligheter for å reklamere produkter og tjenester, og markedsføringsstrategier. Flere og flere privatpersoner lager daglig ulik innhold, ofte innenfor en viss nisje. Bygger de en stor nok profil på en plattform som instagram eller facebook, blir de i offentligheten sett på som influensere. Dagens markedsførere har innsett hvor effektivt det kan være å markedsføre via deres plattformer og dermed har influencer-marketing blitt en strategi flere og flere tar i bruk.  I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hva influencer-marketing er, statistikk om det, hvem som bør ta for seg det og strategier.

Hva er influencer marketing?

Influencers eller «påvirkere» på godt norsk, er et begrep som har vært umulig å unngå de siste årene. I følge SNL er de opinionsledere og er et begrep som særlig brukes om personer som ytrer seg offentlig i sosiale medier, nettopp for å påvirke holdninger og handlinger hos deres følgere. I senere tid har vi sett økningen av aktivt bruk av influensere ved at markedsførere effektivt kan påvirke målgruppene sine ved å utnytte troverdigheten til influensere (SNL). Influencer marketing, er dermed kort forklart samspillet mellom en en bedrift / organisasjon og en eller flere influensere. Influenserene bruker sine plattformer og sin merkevare til å lage innhold og/ eller reklamere et produkt eller tjenester.

Cecilie Staude, Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania la frem i en forelesning 08.03.22, en enkel modell på hvordan bedrifter og organisasjoner kan oppnå synlighet og rekkevidde på sosiale plattformer. Hun la frem følgende tre metoder;

Hentet fra Cecilie Staudes forelesning
  1. Organisk synlighet og rekkevidde handler om at du oppnår ønsket eller bedre enn forventet synlighet utenom å betale. Dette kan man oppnå ved at influencere som tester ut dine produkter / tjenester av egen interesse fører til at deres følgerbase også får sansen for det du tilbyr. Hvis de da liker og søker videre på produktet/tjenesten, så kan algoritmene på de sosiale plattformene anbefale dette fremover.
  2. Viral synlighet og rekkevidde handler i stor grad om at noe kan gå viralt i et nettverk av venner f.eks. hvor det en venn liker og engasjerer seg i, viser seg for deg også. Influencere har også stått bak mange virale trender og videoer hvor de showcaser produkter og f.eks. hvordan man har brukt det feil hele livet eller hvordan det gjør livet deres mye lettere. Se her for eksempel. https://blog.hollywoodbranded.com/10-products-that-have-gone-viral-on-tiktok
  3. Betalt synlighet og rekkevidde er vell den enkleste måten å sikre at influencere tester produktene dine og markedsfører dem for sin følgerbase. I følge norsk lov er det da viktig at de som er med på denne markedsføringen informerer sine følgere om at det er en betalt annonse / samarbeid. Dette har mange influencere havnet i hardt vær for å ikke ha fulgt ordentlig. (https://www.tv2.no/a/14366742/)

Influencer-marketing statistikk

I 2020 kom de første tallene og estimatene på influencer marketing i Norge via IRM. Med to underkategorier som influencer sponsorship og influencer advertising, har influencer marketing I 2018 hatt en omsetning på omtrent 235 millioner kroner. Derav var 67 millioner av dette på advertising og der resterende 170 millionene på sponsorship. Følgende år, var det omtrent 290 millioner kroner og i 2020 forelå estimatene på en total på cirka 348 millioner kroner. Da var det 91 millioner på advertising og 256 millioner på sponsorship, dette var en økning på hele 20% på kun et år. Merete Mandt Larsen, daglig leder i mediebyråforeningen, mener at vi også kommer til å se mye vekst i årene fremover. (https://mediebyraaforeningen.no/influencer-marked-estimeres-348-mnok/)

Nøkkeltall på influencer-marketing for å demonstrere hvor bra det kan fungere.

  • 80% av markedsførere finner influencer-marketing svært effektivt
  • 71% av markedsførere måler kvaliteten av kunder og trafikken fra influencer marketing som bedre enn andre markedsføringstiltak
  • 89% av markedsførere sier at influencer marketings ROI er like god eller bedre enn andre markedsføringskanaler
Mediakix

Bør du bruke influensere til å markedsføre ditt produkt eller tjeneste?

Før man som en bedrift eller organisasjon bestemmer seg for å ta i bruk en influencer er det viktig å stille seg noen viktige spørsmål som;

  1. Hva er vårt mål og visjon med denne markedsføringskampanjen og står influenceren vi har valgt i tråd med det?
  2. Hvilken målgruppe ønsker vi å nå ut til? Er influenceren relevant til den målgruppen?
  3. Har influenceren vi har valgt troverdighet i samfunnet?
  4. Vil bruken av denne eller flere influencere skape mersalg og være lønnsomt for bedriften vår?

Bruk av influencere kan som illustrert være til stor fordel, men da er det viktig å bruke riktig influencer til riktig målgruppe. For på den andre siden kan bruk av feil influencer skade omdømme på merkevaren. F.eks. skandaler som ikke står i tråd med merkevarens visjoner og verdier.

Strategi for influencer-marketing

Når du skal velge en strategi for influencer marketing, bør man gjennomgå disse fem stegene;

  1. Research – Finn aktuelle plattformer
  2. Budsjett – lag et budsjett for hele kampanjen, influenceren og markedsføringen
  3. Mål – identifiser målet med kampanjen og vær konkret om det er å øke salg eller nå ut til nye kunder.
  4. Budskap – Lag og formuler et tydelig budskap med kampanjen
  5. Aktuelle influencere – finn og kontakt aktuelle influensere

Strategy Logo PNG Image | PNG All
pngall.com

Når de fem stegene er gjennomført er det en rekke type strategier man kan velge mellom

  1. Gi produkter eller tjenester i gave mot å få offentlig tilbakemelding
  2. Lage eller hjelpe til med innhold på en influencers plattform
  3. Sponse en influenser ved å betale for at dem reklamerer produkt/tjeneste
  4. Samarbeide ved å lage innhold sammen
  5. Konkurranse og giveaways
  6. Influencer-takeover, la en influencer å ta over SoMe profilen deres i en periode
  7. Affiliatelinker hvor hver kunde som bestiller via dem gjør at influencerene tjener per salg de bidrar til.
  8. Rabattkoder som er særegne til influenceren.
  9. Ambassadørprogram hvor influenceren skal være lojal til merkevaren og representere det.

Det var alt jeg hadde for nå.

Har du blitt påvirket av en influenser til å foreta et salg? Kommenter gjerne under!

Kilder:

https://www.tv2.no/a/14366742/

https://mediebyraaforeningen.no/influencer-marked-estimeres-348-mnok/

https://mediakix.com/blog/influencer-marketing-effectiveness/

https://danieltheodorhenriksen.no/2021/03/09/influencer-markedsforing/

https://mediaperformance.no/blogg-influencer-markedsforing/

Alierajak
Alierajak
Artikler: 18

Én kommentar

  1. Hei,

    Så fint at du har publisert første blogginnlegg i del 3, veldig bra jobbet! Du har skrevet et utfyllende innlegg med fin struktur og oppbygging. Jeg liker også at du benytter flere referanser for å besvare oppgaven!

    Jeg gleder meg til å følge deg videre – stå på!

    Thea K, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *